lördag 17 november 2012

ATT SKITA I DET BLÅ SKÅPET PÅ ICA MAXI I LÖDDEKÖPINGE

Att driva en butik måste ju anses som ett serviceyrke. Men ibland förstår jag inte hur butiksinnehavarna tänker. Ett exempel från verkligheten idag.

ICA Maxi i Löddeköpinge omsatte ifjol 325 miljoner kr och gick med en vinst på nästan 9,5 miljoner kr. Min familj lägger årligen en ansenlig femsiffrig summa i den butiken.

Med den vinstmarginalen och med vår konsumtionsnivå skulle det vara intressant att få förklarat hur ICA Maxi i Löddeköpinge då kan motivera att jag ska behöva betala 1 kr för att få gå på toaletten i butiken när jag är där och handlar?

Hade det varit så att butiken låg nära en busshållplats eller på något annat sätt lockade till sig toalettbesökare som inte handlade i butiken så hade jag kunnat ha förståelse och respekt för kronan. Men ingen i hela världen går in på ICA Maxi i Löddeköpinge bara för att kissa. Man utnyttjar toaletten antingen före eller efter att man har handlat i butiken och därmed bidragit till vinstmarginalen på 9,5 miljoner kr.

Eftersom jag inte hade 1 krona i växel var jag dessutom tvingad till att stå i kö till förbutiken för att kunna växla. Jag frågade killen i förbutiken hur man motiverade denna kostnad på 1 krona. Han skruvade lite besvärat på sig och menade att det var för att man inte ville att de som kör på E6:an ska köra av i Löddeköpinge och gå in och kissa på ICA. Nähä; men i så fall måste man köra förbi toaletterna på Dahls Hotell, Shell och Burger King utan att gå in där och sedan slutligen leta upp toaletten på ICA Maxi. Men snälla; ge mig en bättre förklaring!?

Med en vinstmarginal på 9,5 miljoner kr kan man ju tycka att man borde ha råd att bjuda sina kunder på toalettbesöket. Allt annat verkar extremt småsnålt.

Hur man vill och vågar skita ner sitt varumärke och skapa rejäl badwill för 1 krona är helt obegripligt.

Snacka om att skita i det Blå Skåpet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar