lördag 27 mars 2010

6 P - EN MODELL FÖR INNOVATION

Genom en organiserad och systematisk process kring innovation går det att skapa tillväxt i både företag och organisationer. Andy Bruce och David Birchall vid Henley Business School i Reading, England har utvecklat en metod som de kallar 6 P och som är ett konkret verktyg för företag och organisationer som vill utveckla sitt innovationsarbete.

1. Planering - det behovs en strategi för att innovationsarbetet ska bli framgångsrikt

2. Pipeline - nya idéer behöver fångas upp, organiseras, bedömas, prioriteras och vårdas

3. Process - nya idéer som företaget vill gå vidare med måste implementeras i det dagliga arbetet

4. Plattform - nya idéer måste kommuniceras internt via webben och intranät

5. Personal - det måste skapas en kultur där personalen ser nya möjligheter till utveckling och sedan vill och vågar presentera dessa i idéform

6. Prestation - nyttan och effekterna av de nya idéerna måste mätas

En enkel modell som är väl värd att testa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar