söndag 14 mars 2010

GHOSTBLOGGER - ETT NYTT YRKE

I senaste numret av den utmärkta tidningen "Entrepreneur" finns en intressant artikel om det nya yrket "ghostblogger".

En ghostblogger är en person som skriver bloggar och twittrar åt personer eller företag utan att synas med sitt eget namn. Blackbone Media i Boston gör uppskattningen att var fjärde bloggande CEO/VD i USA har en ghostblogger; fast ytterst få erkänner att de verkligen har en.

En ghostblogger får oftast ett antal kärnområden av uppdragsgivaren som han eller hon bygger bloggen kring; områden som kontinuerligt uppdateras. En skicklig ghostbloggare känns igen på att de i texterna sökordsoptimerar sin uppdragsgivare på ett mycket effektivare sätt än om CEO/VD verkligen skriver bloggen själv.

När räkningen för ghostbloggandet ska betalas står det ofta "Social Media Consultant" på fakturan.

Undrar hur stort spökbloggandet är i Sverige ? Det verkar vara ett kul jobb.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar