onsdag 24 mars 2010

LITE FRÅGOR OCH SVAR KRING INNOVATION

Nya idéer är inte värda någonting så länge de inte kan omsättas till praktisk handling och det är när nya idéer implementeras som det uppstår innovation. För att uttrycka det på ett annat sätt och för att relatera det till företagande;”innovation är kommersialiserandet av idéer”
Det räcker alltså inte att producera idéer; de måste omsättas i praktisk handling också. Det är först då som det uppstår innovation.

När det diskuteras småföretagande i Sverige sätts väldigt mycket fokus på vikten av att det startas nya företag och väldigt lite på vikten av innovationskraft i nya och befintliga företag.

För att ett nystartat företag ska bli framgångsrikt krävs det en bra idé som kommersialiseras och för att befintliga företag ska fortsätta utvecklas krävs en struktur och systematik i arbetet med innovationer.

Varför är det viktigt med innovation ? – utvecklingstakten i samhället av idag är extremt hög, vilket leder till att det är företagen som ligger i framkant med att utveckla nya varor och tjänster, och att förädla de man redan har, som överlever och växer.

Inom vilka områden kan man arbeta med innovation ? – alla; varor, tjänster, marknad, kommunikation etc.

Vem i ett företag ska involveras i innovationsarbetet ? – alla. Kan ett företag skapa en innovationskultur där alla, oavsett vilken position man har i företaget, ser möjligheter till utveckling så har man lyckats i sitt innovationsarbete.

Kan man systematisera idéskapandet i ett företag så att det leder till innovation ? – ja. Genom att skapa en struktur för att fånga upp, bedöma och utveckla nya idéer formas en innovationskultur i företaget.

Föds man kreativ eller blir man det med tiden ? – båda varianterna förekommer. Vissa människor är mer kreativa och utvecklingsbenägna av naturen än andra. Det viktiga är att alla i företaget känner att de kan lägga fram en idé.

Var hittar man de bästa idéerna ? – överallt. Hos de anställda, i dialogen med kunderna och leverantörerna, genom olika nätverk, genom forskning, genom omvärldsanalys etc. Och inte minst genom att våga göra misstag.

Hur sorterar man bort de dåliga idéerna ? – genom att värdera idéerna mot företagets mål.

Vad får innovationsarbetet kosta ? – omöjligt att svara på. Kostnaden måste naturligtvis vara realistisk i förhållande till företagets kassaflöde. Man ska dock komma ihåg att alternativkostnaden för utebliven innovation är risken att bli utkonkurrerad från marknaden.

Hur kan man värdera effekterna av innovationsarbetet ? – genom ”Return On Innovation Investments” (ROII). Jämför påverkan på lönsamhet, eller andra uppsatta mål, med kostnaden för resursförbrukningen i form av pengar, tid etc.

Hur vet man att innovationsarbetet är framgångsrikt ? – genom att jämföra företagets försäljning och utveckling med konkurrenterna.

Vad finns det för risker med att strunta i innovationsarbetet ? – utan innovation sker ingen förändring i företaget och utan förändring och anpassning efter rådande förhållanden försvinner företaget från marknaden.

Vilka färdigheter behövs för att bli innovativ ? – ett öppet sinne i kombination med flexibilitet och ödmjukhet.

1 kommentar: