Under min tid som anställd på olika jobb och på olika platser inom Arbetsmarknadsverket blev man alltid identifierad med vad Arbetsförmedlingen gjorde och inte gjorde. Alla hade någon moster som blivit illa behandlad av Arbetsförmedlingen och alla visste att Arbetsförmedlingen aldrig någon gång i historien fixat jobb till någon.
Som anställd i en av Skånes kommuner fick man symbolisera allt vad kommunen hade för sig och stod för. Det kunde gälla den dåliga kvaliteten i skolorna, avslag på bygglovansökningar, gräsklippningen på de offentliga grönytorna och sinande brunnar under soliga och varma sommardagar.
Min senaste anställning var på näringslivsavdelningen på Region Skåne. Då förväntade sig folk helt plötsligt att man skulle dyka upp iförd vit rock, stetoskop och med en vaccinationsspruta mot svininfluensan i handen. För Region Skåne sysslar ju med vård. Att de har en näringslivsenhet är okänt för flertalet skåningar.
Men nu är jag alltså egenföretagare och då har jag insett att det är JAG som skapar den bild som blir mitt företags varumärke. Nu gäller det att bygga upp varumärket PROPENSIO.
Managementhyllan i bokhandeln är fylld av böcker i ämnet "att bygga det personliga varumärket". För att få lite inspiration i arbetet med att utveckla mig själv som varumärke så införskaffade jag en av dessa böcker. Där fick jag lära mig ett antal sanningar:
- Det är viktigt hur jag talar och vad jag säger. Om jag säger fel saker på fel sätt inverkar det negativt på mitt personliga varumärke. Tvärtom; rätt saker på rätt sätt stärker mitt varumärke. Jo, det låter ju klokt.
- Det är viktigt hur jag klär mig; inte för slappt och inte för snobbigt. Visst, det låter också vettigt.
- Det är viktigt att ha rätt värderingar; inte för extrema men inte heller alltför mesiga. Ok; men det stod inget om vilka värderingar som var säkrast att ha om man skulle bli framgångsrik.
- Det är viktigt att inge förtroende. Visst, så är det.
Sen tog boken slut. Men jag hade ju fått lösningen; ska jag med framgång bygga mitt personliga varumärke ska jag alltså vara snyggt klädd när jag med tydlig röst delger omgivningen mina sunda värderingar på ett förtroendeingivande sätt.
Så enkelt är det att bygga sitt personliga varumärke. Eller inte.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar