Om man söker på Google på det svenska ordet "nätverk" får man hela 6 730 000 träffar. Om man söker på engelskans "network" får man den fantastiska summan av 829 000 000 träffar. Detta visar hur viktigt begreppet är.
De vanligaste betydelserna, oavsett språk, är datanätverk och sociala nätverk. Datanätverken kan vi lämna åt sidan och istället titta på de sociala nätverken.
Ett spindelnät är den kanske mest estetiskt tilltalande formen av ett nätverk; tunna trådar som alla går in mot ett tydligt centrum.
Men till skillnad från spindelnätet så har det sociala nätverket inget givet centrum. Istället består det av ett antal knutpunkter (personer) som sinsemellan har förbindelse.
Eftersom vi alla är beroende av våra kontakter med, och relationer till, andra människor är det ju oerhört viktigt att vi ägnar tid åt att bygga och utveckla våra sociala nätverk. Genom våra nätverk får vi möjligheten att dela kunskap; och det är då det händer saker. Utveckling, kreativitet, innovation och en massa annat.
Kunskapsdelning är en del av "Knowledge Management" (Kunskapsledning), alltså hur en organisation systematiserar sitt arbete med kunskap. För att kunna definiera kunskapsdelning måste vi börja med att definiera kunskap.
Enligt Nonaka och Konno i boken "The Concept of Ba – Building a foundation for knowledge creation" kan kunskap vara explicit och implicit. Explicit kunskap kan uttryckas i ord och siffror och delas med andra människor i form av text i olika former. Implicit kunskap däremot är inte lika synligt och delbart utan består av en människas färdigheter, ideal, intuition etc.
När vi diskuterar kunskap är det också viktigt att komma ihåg att kunskap är färskvara. Det vi en gång lärde oss i skolan gäller kanske inte längre som sanning idag. Vi måste ständigt vara beredda att ta till oss, och revidera, kunskap enligt Alvin Tofflers princip om " learn, unlearn and relearn".
Kunskapsdelning sker kontinuerligt oavsett om vi är medvetna om det eller ej. När vi samtalar med en annan människa utbyter vi erfarenheter och tankar som vi sedan tar med oss. Detta är en form av informell och ostrukturerad kunskapsdelning. Kunskapsdelning kan även formaliseras och kan då definieras som ett system för att dela med sig av sin kunskap; explicit såväl som implicit. Det kan vara mellan individer i samma organisation eller i olika organisationer. Den som delar med sig av sin egen kunskap får ny kunskap tillbaka. Kunskapsdelningen sker i nätverksform, antingen i fysiska möten eller virtuellt.
Motsatsen till kunskapsdelning är kunskapshamstring; individen vill inte dela med sig av sin kunskap.
Så valet är Ditt; vill Du kunskapsdela eller kunskapshamstra för att utvecklas ?
Slutsaten blir alltså att nätverk leder till kunskap som leder till utveckling; både i det lilla individuella perspektivet men också i det stora globala.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar