Jag har tidigare här på bloggen skrivit om Clayton Christensen från Harvard och hans teori om "de nedbrytande teknologierna", d.v.s. det faktum att företagen många gånger utvecklar ny teknik i en hastighet, och svårighetsgrad, som är högre än kundernas efterfrågan; vilket leder till att produkterna blir alltför dyra och komplexa att använda.
Via en av mina uppdragsgivare har jag nu fått möjligheten att under en tid disponera en ny mobil; HTC HD 2.
Med telefonen (eller om det nu är en dator?) följde en liten bruksanvisning på 45 sidor i kreditkortsformat (vet inte vad det kan omfatta i A4-format; kanske 7 sidor?).
Det denna lilla bruksanvisning gav anvisningar om var i princip bara hur man startar telefonen (eller om det nu är en dator?) och hur man gör för att reklamera eventuella fel.
I övrigt hänvisar HTC till en PDF på nätet där man kan ladda ner en fullständig bruksanvisning, så att man kan använda alla funktionerna i den nya telefonen (eller om det nu är en dator?). Denna bruksanvisning är på 345 A4-sidor.
Hur många orkar ta sig igenom 345 A4-sidor för att kunna använda en telefon (eller om det nu är en dator) ?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar