torsdag 27 augusti 2009

KONSTEN ATT FÖRSTÖRA BILDEN AV EN STAD

Som jag skrev i förra inlägget så är det invånare, företag, föreningar och den juridiska personen kommunen som tillsammans skapar bilden av en stad eller en kommun. Det är därför viktigt att alla dessa ser sig som ambassadörer för den geografiska plats de representerar. Men det är ju inte alltid detta fungerar; låt mig ge ett exempel.

En solig dag i sommras stod jag i kön till en av Malmös korvkiosker. Framför mig står en kvinna och en man; av deras samtal förstår jag att de kommer från Ronneby. När de beställt och fått sin mat frågar kvinnan killen i kioskluckan om vägen till Konserthuset.

Det häpnadsväckande svaret hon får är "Hur ska jag veta det; det här är en korvkiosk ingen turistbyrå".

Den här killen hade absolut inte förstått sin roll som ambassadör för Malmö och paret åkte hem till Ronneby med en stukad bild av Malmö.

Med mina begränsade kunskaper om Malmö försökte jag förklara hur de skulle hitta till Konserthuset. Hoppas de hittade dit !


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar