tisdag 25 augusti 2009

ÄR EN KOMMUN ETT VARUMÄRKE ?

Ett varumärke är de uppfattningar, känslor och tankar man får när man hör eller ser ett namn. Kopplas sedan varumärket till en grafisk symbol har man en logotyp. För att det ska vara möjligt att bygga ett framgångsrikt varumärke är det viktigt att ha kontroll över vad det står för. Det är därför svaret på frågan ovan blir nej; en kommun är inte ett varumärke. Låt mig utveckla resonemanget.

En kommun är två olika identiteter; dels en geografiskt avgränsad yta och dels en juridisk person. Problemet när det gäller varumärkes- byggnad är att den juridiska personen "kommunen" inte äger namnet och den geografiska ytan "kommunen". Istället ägs en kommuns varumärke gemensamt av invånare, företag, föreningar etc.

När det gäller kommuner är det därför mera korrekt att tala om ”bilden av X kommun” än varumärket ”X kommun”. Kommunen som juridisk person ska självfallet vara den som leder arbetet med att skapa en positiv bild av den geografiska ytan. Men detta måste ske tillsammans med alla övriga parter som äger varumärket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar