måndag 20 oktober 2014

KUSLIGT MED BIG DATA ELLER?

Ett av de snabbast växande områdena inom IT är insamlandet av Big Data kring våra digitala spår; alltså alla de avtryck vi lämnar med våra mobiler, surfplattor, kontokort etc. kring var och hur vi surfar och vad vi tittar på, var och vad vi handlar m.m.

Den amerikanska datamäklaren Axciom har hittills samlat in 700 miljoner kundprofiler över hela världen med c:a 1 500 informationspunkter per individ. Det snabbast växande affärsområdet hos kortföretaget Mastercard är att sälja information om våra köpbeteenden till affärskedjor, reklambyråer och regeringar.

Har du mobilens platsfunktion påslagen när du går in i matbutiken kan man, teoretiskt sett, exakt se hur du rör dig, vilka hyllor du stannar vid och hur lång tid du är i butiken. Dessutom kan man på kvittot i detalj se vad du köpt; under förutsättning att du betalt med kontokort. Allt detta har vi sagt ok till i den finstilta texten när vi tecknat mobilavtal och avtal med kontokortsföretaget.

Lite kusligt; eller hur?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar