tisdag 4 oktober 2011

DET ÄR SVÅRT MED INNOVATION

Det finns många olika definitioner på en entreprenör. Den fysiokratiska inriktningen av nationalekonomer i Frankrike, definierade vid mitten av 1700-talet ”risktagande” som ett gemensamt kännetecken på allt entreprenörskap. Den klassiska skolan av nationalekonomer kompletterade i början av 1800-talet ”risktagande” med ”förmågan att identifiera behov”. I början av 1900-talet lade nationalekonomerna sedan till begreppet ”förmågan att introducera innovationer på marknaden”.

Efter 200 år var därmed entreprenören, enkelt uttryckt, definierad som en person som har förmågan att se nya behov och är beredd att ta en risk genom att introducera nya varor/tjänster på marknaden.

Entreprenörskapet är fundamentalt för ett samhälles utveckling. En utbildning i entreprenörskap bidrar därför till att ge människor en möjlighet att skapa tillväxt.

Behovet av att utbilda entreprenörer uppmärksammas på många håll. Europeiska Unionen (EU) konstaterar OFTA, genom Generaldirektoratet för Näringsliv, att EU behöver fler nya företag och att utbildning är en viktig väg till ökat företagande i Europa.

Två frågor som då uppenbarar sig är ”Vad är utbildning i entreprenörskap ?” och ”Hur utbildar vi i entreprenörskap?”.

På dessa frågor finns inga enhetliga svar. Institutet för Tillväxtpolitiska Studier förordar i en rapport följande definition:

“Entrepreneurship Education is the process of providing individuals with the concepts and skills to recognize opportunities that others have overlooked and to have the insight, self-esteem and knowledge to act where others have hesitated. It includes instruction in opportunity recognition, marshaling resources in the face of risk, and initiating a business venture. It also includes instruction in business managementprocesses such as business planning, capital development, marketing, and cash flow analysis."

Av denna definition framgår att utbildning i entreprenörskap är en process som får individer att se möjligheter och att sedan utveckla dessa möjligheter till affärsmöjligheter genom:

· att känna igen en möjlighet

· att anskaffa resurser i närvaro av risk

· att skapa en fungerande organisation i vilken affärer kan bedrivas

En vanlig uppfattning är att man inte kan utbilda en person till entreprenör; det är något man genetiskt föds till att bli.

Samtidigt finns det en allt större majoritet som menar att det går att träna sina entreprenöriella egenskaper och att därigenom förbättra sina möjligheter till att bli en lyckosam entreprenör. Paralleller till idrottsvärlden dras ofta, det är lika självklart att det går att träna sig till att bli en bättre entreprenör, som det är att träna sig till att bli en bättre fotbollspelare.

Det finns forskning som visar att universitetsstudenter som genomgått entreprenörsutbildning är tre gånger mer benägna att starta företag än studenter som gått ”vanliga” utbildningar.

När frågorna ”Vad är ?” och ”Hur gör man ?” är besvarade angående utbildning i entreprenörskap återstår frågan ”Varför ska man utbilda i entreprenörskap ?”. Svaret på den frågan är att det ska man för att det skapar samhälls-ekonomisk tillväxt.

Ett begrepp som ofta löper parallellt med entreprenörskap är innovation.

Den Europeiska Unionen (EU) har en definition på innovation som lyder: Innovation består av framgångsrikt skapande, införande och utnyttjande av förnyelse i ekonomisk och annan samhällelig verksamhet.

Innovation kan uppstå på många sätt.

Det kan ske genom uppfinningar av varor och tjänster som härstammar från forskning och utveckling. Det kan även vara idéer som hämtas från andra branscher och anpassas till den egna processen. Det kan också vara att tillvarata outnyttjade marknadsutrymmen, införa helt nya organisationsmetoder eller att skapa nya marknadsföringsbegrepp.

Kopplingen mellan entreprenören och innovation ligger i att det många gånger är entreprenören som genererar innovation. Men dock inte alltid; det kan även vara så att den som har innovationen inte är den som ska förverkliga den samma, utan lämnar den vidare till entreprenören för implementering.

Det här med innovation är svårt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar