onsdag 27 april 2011

TÄNK PÅ F-FAKTORN

Har Ni tänkt på hur "F-faktorn" börjar styra vår konsumtion?

Vad är då F-faktorn?

Jo, det är våra nätverk av friends, fans and followers i de sociala medierna som ger oss tips och råd om varor och tjänster och som därigenom påverkar våra konsumtionsmönster.

Helt naturligt har vi en tendens att lita mer på våra friends, fans and followers än på annonser och annan reklam.

Konsumtion har förvisso alltid varit socialt påverkad; men genom de sociala medierna blir genomslagskraften så oerhört mycket större och snabbare än tidigare.

Med sina 500 miljoner medlemmar är Facebook den yta som allra mest påverkar F-faktorn. Hälften av alla dessa medlemmar klickar någon gång i månaden på externa länkar de hittat på Facebook; länkar som ofta går till varu- eller tjänsteproducerande företag.

F-faktorn kan delas in i fyra olika områden:

F-upptäckt - genom våra friends, fans and followers hittar vi nya varor och tjänster att konsumera

F-betyg - hur våra friends, fans and followers skriver i de sociala medierna om hur de upplever kvaliteten på en vara eller tjänst

F-återkoppling - hur vi ber våra friends, fans and followers om synpunkter på de köp vi själva gjort

F-tillsammans - hur vi med våra friends, fans and followers bestämmer oss för att köpa något samtidigt

F-faktorn kommer successivt att få en allt större betydelse och för F-faktorentreprenörer ligger fältet öppet att skapa nya verktyg för oss konsumenter att koppla samman vår konsumtion med våra friends, fans and followers.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar