fredag 3 december 2010

2011 ÅRET FÖR RAK

2011 kommer att bli året då Random Acts of Kindness (RAK) på allvar kommer att slå igenom som marknadsföringsbegrepp.

RAK innebär att ett företag följer sina kunder via de sociala medierna och överraskar dem med slumpmässsig och oväntad vänlighet.

Genom att människor frivilligt väljer att via Facebook, Twitter, Foursquare och andra nätverk berätta om var de är och vad som händer i deras liv, positivt såväl som negativt, så öppnar det samtidigt upp en möjlighet för offensiva företag att följa sina kunder och överraska dem med vänlighet.

Några exempel:

Blomsteraffären ser att Sten skriver på Facebook att han haft en jobbig morgon. Butiken skickar ett meddelande till Sten där man skriver "Såg att Du haft en tuff start på dagen. Titta in till oss på vägen hem så får Du en bukett blommor att muntra upp dagen med".

Lisa skriver på Twitter att hon börjar bli hungrig. Då skickar kvarterskrogen ett meddelande: "Kom ner så bjuder vi på lunchen idag".

Emma landar i Amsterdam och lägger ut infon på Foursquare att hon nu är i Amsterdam. En av stadens bokhandlare svarar att Emma kan titta in så får hon en gratis kartbok.

Fördelen för företagen är att den som blir utsatt för RAK inte kan låta bli att berätta det för sina vänner; både i verkliga livet och i de sociala medierna. Och vi vet ju att
mun-till-mun-marknadsföring verkligen är effektiv. Vi lyssnar på våra vänner.

Ett kul grepp i marknadsföringsbranschen!

Undra vad det kommer att heta på svenska? Vänlighetsmarknadsföring kanske?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar