Storytelling innebär ju att koppla ett budskap till en historia, eller tvärtom en historia till ett budskap. Det kan vara i marknadsföringssyfte eller i ett pedagogiskt syfte. Storytelling är ju ett modeord, men är egentligen bara en del av mänsklighetens tradition att berätta historier. Genom historier blir budskapet mera levande.
Tänk efter; visst lyssnar Du själv hellre på en god historia än ett torrt budskap? Berättelser lockar fram fantasin hos lyssnaren och skapar en spänning, förvåning, upplösning, förklaring och ger insikt.
Storytellinggurun Steven Denning har formulerat fyra nyckelkriterier för att storytellingen ska lyckas; stil, sanning, förberedelse och leverans.
1. Stil innebär att berättelsen måste vara enkel; komplicerade historier gör att åhörarna slutar att lyssna.
2. Sanning betyder att berättelsen måste ha trovärdighet och förankring.
3. Förberedelse är självfallet viktig; det är den ju vid alla former av presentationer. Men förberedelse betyder inte att det ska vara tråkigt; det handlar om en avvägning mellan förberedelse och spontanitet.
4. Med leverans menas hur Du presenterar historien; tonläge, gester, ansiktsuttryck m.m.
Vi stöter ju hela tiden på historier; när vi läser, när vi tittar på TV, när vi lyssnar på radio, i samtal med andra människor etc. Historier finns överallt och kan handla om allting.
Ett bra tips är att samla på sig bra historier i en anteckningsbok. Historier som sedan kan användas för att illustrera olika saker i samtal med andra. Så brukar jag själv göra.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar