lördag 18 september 2010

THE ECONOMIST OM SVENSKA VALET

I senaste numret av den ansedda engelska samhällstidskriften The Economist får Sverige ovanligt mycket utrymme. Dels i ett ledarinlägg och dels i en artikel om söndagens val på en och en halv sida. Och det är väldigt mycket i The Economist för att handla om Sverige.

Ledaren innehåller som vanligt gedigna inslag av sann engelsk ironi och humor. Den inleds så här:

"Outside Scandinavia, Sweden is generally known for two things: social democracy, and the books of Stieg Larsson. That may change, for if the polls in the run-up to the election on September 19th are correct, the first may end up looking like one of the corpses so often found in the second."

Och ledaren avslutas med att konstera att den brittiska regeringen drar lärdomar av den svenska modellen:

"British public-sector reformers now look to Sweden for examples of greater competition and more private provision. So the Swedish model still appeals—but to the right, not the left."

I den efterföljande artikel konstaterar man att:

"Elections in Sweden are civilised affairs. Party campaigners cluster in Christmas-market-style huts in town centres."

Också ett sätt att beskriva det politiska livet i Sverige.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar